Binnenhof Stock Exchange

Binnenhof Stock Exchange

You are not logged in.

Reclame!

#1 16-05-2010 15:40:20

Tijmen
baas
From: Amsterdam
Registered: 22-01-2007
Highscoreplek: #96
Website

Update BSX v3

Hallo all,

Hier een kleine update over BSX3. Ik ben nu een paar maanden bezig met de nieuwe versie, en het begint ergens op te lijken. In plaats van doorgaan met de software die vier jaar geleden is bedacht, heb ik besloten om het complete ding opnieuw te schrijven. Dat kost uiteraard heel veel tijd.

Een paar overwegingen voor de nieuwe versie:

* De BSX moet toegankelijker worden voor politieke junkies zonder uitgebreide beurskennis. In de loop van de tijd zijn er een hoop stock exchange-y zaken ingevoerd die niets met politiek te maken hebben. Hiervoor heb ik een klein onwetenschappelijk onderzoek uitgevoerd onder (studerende en afgestudeerde) politicologen en random kroegbezoekers: 9 van de 10 mensen die ik vroeg wie de verkiezingen gingen winnen, antwoordde PvdA, CDA, of iets anders en konden dat min of meer beargumenteren. Als ik dezelfde mensen vroeg wat 'short gaan' betekende of wat een IPO was, bleef het stil. Conclusie: minder focus op de technische aandelenhandelaspecten, meer op politiek en current affairs. Iedereen die Buitenhof kijkt of een krant leest zou moeten kunnen meedoen.

* Beter management. Meer en betere aandelen, onder andere door zaken te automatiseren en users zelf de mogelijkheid geven om aandelen voor te stellen.

* Technisch wordt BSX3 sneller en betrouwbaarder. Het is nergens voor nodig dat de server crasht als er hard gehandeld wordt. Ook zal de BSX beter moeten integreren met externe services en devices. Het is een beetje ouderwets om alleen via de website te kunnen handelen. Gebruiken van nieuwste techniekjes voor een fijne user experience. Veel meer mogelijkheden om via email en anders op de hoogte te blijven.

Dus wat gaat er veranderen?

De meest revolutionaire verandering ligt in het systeem van short en long posities. In het nieuwe systeem ga je niet meer long of short in 'Gebeurtenis X op datum Y' maar koop je aandelen in "Gebeurtenis X op datum Y: JA" of "Gebeurtenis X op datum Y: NEE".

Als je denkt dat er een regeringslid vertrekt in juni, koop je dus 'BZK.KABGOJUN:JA' en als je denkt dat er geen regeringslid weggaat koop je 'BZK.KABGOJUN:NEE'. Je kan uiteraard niet tegelijkertijd een JA en een NEE versie van het aandeel hebben. De prijzen van de aandelen totaal gekoppeld: als BZK.KABGOJUN:JA op 25 euro staat, staat BZK.KABGOJUN:NEE op 75 euro.

Dit betekent het hele principe van 'short gaan' wegvalt. Er zijn dan ook geen limieten meer, dus de koersen worden ook realistischer. Het betekent wel dat de hoeveelheid geld op de beurs minder wordt: nu krijg je extra geld als je shortgaat, straks kost dit geld.

Meer:

* Berichtjes zijn 'threaded': replies zijn te bekijken onder het bericht zelf.

* Voorkennis kopen, koersalerts en de watchlist verwijnen, die worden te weinig gebruikt.

* Gloednieuw notificatiesysteem (meer mail, als je dat wil).

* Lenen wordt rood staan, dus geen apart formuliertje meer om te lenen.

* De credit rating wordt dus ook versimpeld: de combinatie van het nieuwe JA/NEE aandelensysteem en het verdwijnen van de lening zorgt ervoor dat je alleen maar hoeft te letten op dat je niet teveel rood staat.

* Avatars! Want welke site heeft er nou geen avatars?

* Betere koers- en highscore grafieken

* Twitter-like #hashtags (voor aandelen) en @replies (voor usernames) in de kantine

* Compleet nieuwe designs!

* Jullie kunnen zelf aandelen aanmaken. Als er genoeg inschrijven zijn wordt het aandeel ook geïntroduceerd. Users met een lange staat van dienst kunnen de aandeelomschrijvingen zelf wijzigen.

Feedback welkom!

| nieuwe features: hier | bugs melden: hier | opheldering: hier |

#2 16-05-2010 16:11:25

Dexter
trader
Registered: 17-10-2008

Re: Update BSX v3

Ziet er goed uit Tijmen! We're not worthy...

Op het eerste gezicht zie ik geen flaws maar vooral verbeteringen. Los van de meer up-to-date mogelijkheden ben ik zeer te spreken over de manier waarop je problemen rond short gaan hebt opgelost. M.n. automatische koppeling koersen van ja en nee aandelen zal koersen vermoedelijk realistischer maken, zeker omdat er geen 5 mln beperking meer is.

Ideetje waar je misschien zelf ook al aan had gedacht in dit verband: bij aandelen zoals 'partij X wordt 2e' etc wellicht koersen ook onderling koppelen zodat de opgetelde koersen ook de 100 niet kunnen overstijgen.

Ben erg benieuwd!
gr.
'Dexter'

Last edited by Dexter (16-05-2010 16:12:13)

#3 17-05-2010 05:13:54

dylan
trader
Registered: 18-08-2007
Highscoreplek: #29

Klinkt goed!

Maar Avatars? Humm. Het kan goed werken om mensen aan te trekken, maar mijn groote angst word dan dan het visueel misschien snel erg druk word? Maargoed ik weet niet wat voor een layout je in gedachten hebt.

Van mij hoeft het niet om de beurs-terminologie er uit te halen, ik vind dat wel een onderdeel van de charme, echter als het betekend dat het zonder laagdrempeliger word en je zodoende meer spelers kan aantrekken, tsja dan word het een lastige afweging.

Last edited by dylan (17-05-2010 05:18:17)

"At some point, however, we stopped electing representatives, and started electing leaders. From then on, it started to go down hill."
-slashdot

#4 20-05-2010 22:34:26

SGP
trader
From: Nunspeet
Registered: 01-01-1970
Highscoreplek: #36

Hulde Tijmen! KUTGW

The new political gospel: public office is private graft - Mark Twain

There is no political party which represents all my political opinions, but there is one which represents my religious-political opinions...  - Anonymous

#5 22-05-2010 11:55:03

Salitos
trader
Highscoreplek: #4

Klinkt mij zeer goed in de oren...

#6 22-05-2010 16:28:35

Dexter
trader
Registered: 17-10-2008

Heb je trouwens als ideeën over de praktische vormgeving van de overgang? Hoe om te gaan met bestaande short-posities bv ... Of sluit je BSX2 gewoon helemaal af en beginnen we allemaal weer op €50k?

#7 22-05-2010 22:54:23

Tijmen
baas
Website

Dexter wrote:

Heb je trouwens als ideeën over de praktische vormgeving van de overgang? Hoe om te gaan met bestaande short-posities bv ... Of sluit je BSX2 gewoon helemaal af en beginnen we allemaal weer op €50k?

Het migratiescript zet de aandelen om en laat 'betalen' voor short-aandelen. Betekent wel dat iedereen een berg rood staat in het begin.

#8 23-05-2010 10:09:53

Salitos
trader

Ik niet ;-)

#9 23-05-2010 10:59:23

Salitos
trader

BTW wanneer is de verwachte lanceer datum?

#10 25-05-2010 23:12:51

Golumbus
trader
Registered: 01-10-2008
Highscoreplek: #41

Ik ben benieuwd wat het worden gaat. Ziet er veelbelovend uit !

Even een opmerking over de koersalerts :
Ik heb in het begin meermaals een aantal alerts ingesteld die 'geraakt' zijn maar heb nooit een alert-mail ontvangen. Ik vermoed dat dat één van de redenen is dat het weinig gebruikt werd.

#11 25-05-2010 23:21:38

Tijmen
baas
Website

Salitos wrote:

BTW wanneer is de verwachte lanceer datum?

Ergens einde van de zomer, hoop ik. Ik heb nog wel wat problemen op te lossen (nm aan de voorkant nu), dus geen garanties.

#12 25-05-2010 23:22:29

Tijmen
baas
Website

Golumbus wrote:

Ik ben benieuwd wat het worden gaat. Ziet er veelbelovend uit !

Even een opmerking over de koersalerts :
Ik heb in het begin meermaals een aantal alerts ingesteld die 'geraakt' zijn maar heb nooit een alert-mail ontvangen. Ik vermoed dat dat één van de redenen is dat het weinig gebruikt werd.

Noted!

#13 26-06-2010 23:30:20

truimike
trader
Registered: 09-06-2010

hoi,
ik spel dit spel nu net 2 weken.
en het is zeer verslavend. maar dan op positieve manier.:P
idee is zeer leuk een van de betere online spellen waarbij je nooit (bijna nooit) game over bent.

maar ik had wel een aantal aanpassingen.
in de bovenste balk waar hoeveel geld je hebt staat, zou ook het aantal procent winst moeten staan wat je vandaag hebt gehaald.
een aantal opties worden nergens uitgelegd. (hoe je je moet inschrijven voor ipos, wat je voor dingen bij voorstellen ipo moet invullen, voorkennis.
Je kredietrating werkt niet blijft altijd op AAA staan.
zou handiger zijn als bij je aandelen zelf kan invullen hoeveel je er wilt verkopen. ipv nu staat er alleen +50 en -50. of een andere getal. maar dit is voor alle aandelen het zelfde. mss kan daarnaast nog een opties verkoop all. hierdoor kan je sneller handelen zonder dan je eerst het bijbehorende aandeel moet laden.

maar verder niets dan lof.
hoop dat het duidelijk is?

#14 28-07-2010 23:58:52

Chrisdus
trader
Highscoreplek: #13

Als je op het aandeel zelf klikt verschijnt een scherm waarin je precies kunt aangeven hoeveel aandelen je wilt kopen. Werkt normaal gesproken nogal omslachtig, tenzij je je short in een keer wilt indekken, of een long in een keer wil dumpen.
Waar je om vraagt is er dus. Hou er rekening mee dat hoe meer aandelen je tegelijk koopt/verkoopt de kosten per transactie (uitgedrukt in koers verlies/winst) groter zijn.

Board footer