Binnenhof Stock Exchange

Binnenhof Stock Exchange

You are not logged in.

Reclame!

#641 25-02-2010 23:10:03

cees
trader
Registered: 15-04-2007
Highscoreplek: #71

Re: Woestijnruiters arriveren op het binnenhof.

calla wrote:

Ik zweef nog Cees. Ik zie een PVV-CDA-VVD kabinet totaal niet zitten.  En aangezien ik het een reeele mogelijkheid acht, denk ik niiet dat ik op een van deze partijen ga stemmen, op PVV en CDA uberhaupt al niet.  Eigenlijk zie ik meer in Paars3, dus dat wordt kiezen uit :

-VVD.   Valt af omdat zie bovenstaande reden.
-PvdA.  Dat zou de eerste keer zijn.
-D66. Meest waarschijnlijk
-GL.  Zou ook nog kunnen, maar dat hangt van bepaalde standpunten af.

Duidelijk verhaal, maar inderdaad waar hangt het op wat GL betreft?

#642 26-02-2010 00:01:23

calla
trader
Registered: 18-04-2007
Highscoreplek: #58

http://standpunten.groenlinks.nl/aow

Dit standpunt bijvoorbeeld.  Ik vind het nogal vaag. De charme van de huidige AOW is de eenvoud. 

Wat ik aan GL ook belangrijk vind is de bereidheid om te gaan regeren, die vond ik de vorige keer wat tegenvallen.  Het liefst stem ik op een partij die ook bereid is om te regeren.

#643 26-02-2010 00:11:04

calla
trader

http://www.politiekebarometer.nl/

Baro heeft zich ook weer uitgesproken.  Het rechterblok (CDA-VVD-PVV-SGP) staat op exact 75 zitjes.  En de PvdA zit duidelijk in de lift na de val van het kabinet, nog even en ze zitten weer op het huidige aantal zetels in de kamer.

Er van uitgaande dat CDA en PvdA niet wéér samen in een kabinet gaan (hoewel je het nooit weet) is het aantal haalbare varianten beperkt.  Een hoofddoekjescoalitie [*] behoort tot de mogelijkheden of een paars3 maar dan aangevuld met GL.

[*] Hoofddoekjes verbieden schijnt ook al een breekpunt te zijn voor de PVV, althans in de gemeenteraad.

#644 26-02-2010 08:38:41

plagvreugd
trader
Registered: 01-01-1970
Highscoreplek: #59

En wat is een hoofddoekjescoalitie?

Paars+GL had ik gister al genoemd als optie waar ik stiekem op hoop, al heeft die bij de pb nog zeker geen meerderheid (nu 69 bij baro, 74 bij peil.nl).

CDA+PvdA+PVV is nu de enige driepartijencoalitie die bij pb een meerderheid haalt, maar als die drie samen gaan regeren eet ik mijn hoed op.

Andere meer waarschijnlijke driepartijencoalities moeten dus ofwel tot 9 juni nog beter scoren, ofwel een vierde (fo zelfs vijfde) partner scoren:
CDA+PVV+VVD    73
PvdA+D66+VVD    58
CDA+D66+VVD    62

Voor eerstgenoemde dreigt nog wel een meerderheid. En dreigt geeft al aan wat mijn mening daarover is.

Ik verwacht dat de spectaculaire winst van de PvdA in de volgende peiling wel weer wat genuanceerd zal worden. Zes zetels in 1 week winnen duidt op een hype (wellicht in combinatie met foutmarge die toevallig voor PvdA gunstig uitvalt).

@Calla:
1. Een eerlijker vergelijking is de plannen van de andere partijen (en van het gevallen kabinet) vergelijken met het plan van GL. Alle partijen willen de AOW wijzigen, behalve de SP en Geert.
2. Eenvoud is niet alles. Soms zelfs nogal populistisch. Zie ook bijvoorbeeld de vlaktaks die Geert voorstelt. Heb ik liever het (ingewikkeldere) stelsel met een paar schijven, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

#645 26-02-2010 09:50:24

cees
trader

calla wrote:

Dit standpunt bijvoorbeeld.  Ik vind het nogal vaag. De charme van de huidige AOW is de eenvoud.

Ja, het moet gewoon goed uitvoerbaar zijn. Wat dit betreft geloof ik ook niet zo in een uitzondering voor zware beroepen.

#646 26-02-2010 09:53:55

cees
trader

plagvreugd wrote:

Ik verwacht dat de spectaculaire winst van de PvdA in de volgende peiling wel weer wat genuanceerd zal worden. Zes zetels in 1 week winnen duidt op een hype (wellicht in combinatie met foutmarge die toevallig voor PvdA gunstig uitvalt).

Mee eens, daarbij komt dat het onvermijdelijk is dat de pvda op 3 maart zwaar zal verliezen. Dat is dan weliswaar ten opzichte van een goede uitslag in 2006 maar dat soort nuances zijn aan onze media niet besteed.

#647 26-02-2010 09:58:33

cees
trader

Wat de coalitievorming betreft blijf ik bij het punt dat de 1e kamer daar ook bij in gedachten moet worden gehouden.
Daarbij zie ik alleen CDA en VVD evt met de PVV gaan. Ik zie de PVDA en GL niet met de VVD gaan in het huidige klimaat, ik zeg niet dat het niet kan maar om electorale redenen zal men dat van beide kanten niet willen.

Kortom, zoals het nu naar uit ziet zo het wel eens kunnen dat Balkende IV de jaarwisseling nog meemaakt.

Last edited by cees (26-02-2010 10:28:00)

#648 26-02-2010 12:38:46

calla
trader

@Plagvreugd

De hoofddoekjescoaltitie is de coaltitie van CDA-VVD-PVV.  Niet helemaal onmogelijk dat dit er toch uitrolt straks. En waarom heet die coalitie zo? Omdat de jacht op de hoofddoekjes dan geopend zal zijn.  Alleem dat al is een reden om niet op één van die 3 partijen te stemmen.  En omdat coalities waarin PVV/CDA en PvdA voorkomen niet erg waarschijnlijk zijn, neig ik ook naar een paars+ als de enige werkbare coalitie.

Ik ben dus al strategisch aan het denken, mede de opinipeilingen in de gaten houdende. En mijn stem aan de VVD geven is gevaarlijk ivm de hoofddoekjescoalitie. Dus kom ik uit bij D66-GL en PvdA.  Alleen maken geen van deze partijen geen hard punt van de AOW, dan kom ik weer uit bij de PVV en de SP.  PVV valt sowieso af, dus blijft op dit punt alleen de SP over.

En zo heeft Geert dus een linkse stemmer van me gemaakt, hij wordt weer bedankt;-)

Uiteraard is CDA-VVD-D66 ook nog een mogelijkheid, eventueel aangevuld met GL.  Maar dit lijkt me niet zo reeel.

Last edited by calla (26-02-2010 12:41:08)

#649 26-02-2010 12:45:48

calla
trader

cees wrote:

calla wrote:

Ja, het moet gewoon goed uitvoerbaar zijn. Wat dit betreft geloof ik ook niet zo in een uitzondering voor zware beroepen.

Wat mij stoort is de ingewikkeldheid. Mensen doen vaak zo veel verschillende dingen in hun leven.  Doen een tijdje een zwaar beroep, zitten een paar jaar in de WAO/WW of wat dies meer zij, hebben een tijdje helemaal geen beroep ivm kinderen, gaan een tijdje naar het buitenland. En natuurlijk nog alle denkbare combinaties van deze voorbeelden.

Om dit allemaal op te tuigen is een verschrikkelijk ambtelijk apparaat nodig.  Bovendien leidt ingewikkeldheid bijna automatisch naar fraude.
Een heiloze weg m.i.  Bovendien...zou iedereen zijn arbeidsverleden ook kunnen aantonen?

#650 26-02-2010 13:18:12

cees
trader

calla wrote:

Wat mij stoort is de ingewikkeldheid. Mensen doen vaak zo veel verschillende dingen in hun leven.  Doen een tijdje een zwaar beroep, zitten een paar jaar in de WAO/WW of wat dies meer zij, hebben een tijdje helemaal geen beroep ivm kinderen, gaan een tijdje naar het buitenland. En natuurlijk nog alle denkbare combinaties van deze voorbeelden.

Om dit allemaal op te tuigen is een verschrikkelijk ambtelijk apparaat nodig.  Bovendien leidt ingewikkeldheid bijna automatisch naar fraude.
Een heiloze weg m.i.  Bovendien...zou iedereen zijn arbeidsverleden ook kunnen aantonen?

zeer mee eens !!!

#651 26-02-2010 13:22:54

cees
trader

Als je nu over een paarse variant wil spreken dan moet dat toch met GL erbij

Ik zag Femke afgelopen maandagmiddag bij rtl en die was nogal afhoudend over samenwerking met de VVD en zelfs over D66 (sociaal-economisch) Maar goed, Goos hoe kijk jij daar tegenaan?

#652 09-03-2010 10:34:25

goos10
trader
Registered: 17-05-2007

cees wrote:

Als je nu over een paarse variant wil spreken dan moet dat toch met GL erbij

Ik zag Femke afgelopen maandagmiddag bij rtl en die was nogal afhoudend over samenwerking met de VVD en zelfs over D66 (sociaal-economisch) Maar goed, Goos hoe kijk jij daar tegenaan?

Kornuiten, zoals bekend zat ik in de Ardennen en miste zo het spektakel van 3 maart. In mijn gemeente gaan we waarschijnlijk van coalitie naar oppositie, ondanks een wethouder die het goed gedaan heeft, maar ook hier heeft het populisme de overhand gekregen. Hier is het contact en de overeenstemming met de pechtoldianen sterker dan elders, en ik denk ook dat Femke er niet vies van zal zijn; maar ja, je moet natuurlijk wel voorkomen op een hoop gegooid te worden, wat zowel naar SP als naar D66 een heldere profilering vraagt. Maar puntje bij paaltje is bijna alles aanlokkelijker voor ons dan welk kabinet met PVV dan ook. (Behalve voor de Verelendung-theoretici, die hopen dat Geertje in een regerings-combinatie eindelijk afgebrand raakt, maar tot die categorie behoor ikzelf niet). Dus Paars-plus lijkt me een serieuze optie, al was het alleen maar omdat iedereen behalve CDA en CU van Balkje af wil. Q.E.D.

#653 12-03-2010 15:40:34

plagvreugd
trader

Ben erg benieuwd welke impact het enorm plotse vertrek van Bos is op de peilingen. Mijn eerste inschatting is dat dit positief zal zijn voor de PvdA, maar dat deze winst ten koste van GL en D66 zal zijn, en er ook voor zal zorgen dat de SP niet uit het dal kan klimmen.

Ook maakt het denk ik een kabinet waarin PvdA en CDA de basis vormen waarschijnlijker, zeker als de PvdA de grootste partij wordt en Balkje dus van het toneel verdwijnt. Ook dit acht ik nu een stuk kansrijker, maar misschien komt dat ook omdat ik wel een Cohenfan ben. Op een eventuele PAM zou ik nu snel wat PvdA-CDA-D66, PvdA-CDA-CU, PvdA-CDA-GL en PvdA-CDA-D66-GL kopen :)

#654 13-03-2010 13:02:24

calla
trader

Ik deel je analyse, Plag

Een handige move die de PvdA hier heeft gedaan.  Kan zomaar 10 zetels schelen.  De kansen dat de PvdA de grootse gaat worden is aanmerkelijk toegenomen. En dan zit de zwarte weduwe, de heer Balkenende niet meer in zijn web...

Waar blijft die PAM eigenlijk?

#655 13-03-2010 20:49:55

cees
trader

goos10 wrote:

Dus Paars-plus lijkt me een serieuze optie, al was het alleen maar omdat iedereen behalve CDA en CU van Balkje af wil. Q.E.D.

Dank voor je reactie Goos. Als een echte groenlinkser een kans ziet in de samenwerking met de VVD, dan moet ik paars-plus toch iets serieuzer nemen. Iets wat ik overigens liever niet doe.

#656 13-03-2010 20:59:21

cees
trader

plagvreugd wrote:

Ben erg benieuwd welke impact het enorm plotse vertrek van Bos is op de peilingen. Mijn eerste inschatting is dat dit positief zal zijn voor de PvdA, maar dat deze winst ten koste van GL en D66 zal zijn, en er ook voor zal zorgen dat de SP niet uit het dal kan klimmen.

Ook maakt het denk ik een kabinet waarin PvdA en CDA de basis vormen waarschijnlijker, zeker als de PvdA de grootste partij wordt en Balkje dus van het toneel verdwijnt. Ook dit acht ik nu een stuk kansrijker, maar misschien komt dat ook omdat ik wel een Cohenfan ben. Op een eventuele PAM zou ik nu snel wat PvdA-CDA-D66, PvdA-CDA-CU, PvdA-CDA-GL en PvdA-CDA-D66-GL kopen :)

De eerste onderzoeken lijken er al op te wijzen dat je analyse vrij scherp is. Toen Cohen in januari 2003 naar voren werd geschoven als kandidaat-premier heeft dat de pvda volgens mij zetels gekost. Maar inmiddels zijn zowel Bos als Balkenende een stuk minder populair en kan Cohen misschien ervaren worden als een verademing.

Combinaties met CDA en PVDA worden door Cohen waarschijnlijker. Dat hangt wel af van hoe het CDA met Cohen zal omgaan.

Grootste gevaar voor Cohen lijkt mij : te vroeg pieken

#657 30-05-2010 21:38:04

cees
trader

Dag beste kornuiten
Ik hoop dat het jullie goed gaat.
We gaan het dus niet redden tot de volgende PAM, lijkt me zo

Er kan in de peilingen toch een hoop veranderen in korte tijd. Mijn vorige bijdrage is al weer aardig gedateerd. Combinaties van CDA en PVDA zijn zo goed als onmogelijk, het lijkt paars(+) of centrum rechts te worden. 

Als de actuele peilingen (Barometer en peil) de verkiezingsuitslag ongeveer zouden weergeven dan is dit mijn inschatting van de regerings kansen van de diverse partijen.

CDA 60%
PVDA 40%
VVD 100%
PVV 60% (inclusief gedoogsteun)
D66 40%
Groenlinks 20%
Overige partijen 1%

#658 01-06-2010 02:41:26

plagvreugd
trader

Hoi daar!

Voelen jullie je ook zo radeloos verloren, zonder PAM?

Cees, zoals het er nu naar uitziet had je gelijk wat betreft het vroeg pieken van Cohen.

Op coalitieniveau maak ik de volgende inschatting:

Rechts:
VVD-CDA-PVV: 25%      
VVD-CDA-D66: 35%      
VVD-CDA-CU: 2%      
Andere combi met VVD en CDA (zoals met D66+GL, D66+CU): 8%   

Paars:
VVD-PvdA-D66: 10%      
VVD-PvdA-D66-GL: 5%

Links: 
PvdA-CDA-D66: 2%      
PvdA-CDA-D66-GL: 8%      
PvdA-CDA-CU: 1%      
PvdA-CDA-GL-CU: 2%      
Andere combi met PvdA en CDA: 2%    

Dit levert op partijniveau de volgende kansen op regeringsdeelname:
CDA    85
PvdA    30
VVD    85
PVV    25
D66    68
GL    18
CU    11

Vergeleken met jou, Cees, ben ik dus:
- Optimistischer voor D66 en CDA. Verschil komt grotendeels omdat ik combinaties met PvdA en CDA nog wel mogelijk acht (in totaal 15%).
- Optimistischer voor 'andere partijen'. Met name de CU kan ook best (Weer) nodig zijn om de 76 zetels te halen.
- Pessimistischer voor de PVV (hetgeen mssn optimisme van mijn kant is)

Dan ook nog eens een voorspelling van de verkiezingsuitslag:
CDA: 28
PvdA: 28
SP: 9
VVD: 36
PVV: 21
GL: 9
CU: 6
D66: 9
SGP: 2
PvdD: 2
TON: 0

Persoonlijk ben ik, zeeeeeeer zacht uitgedrukt, niet erg enthousiast over een coalitie VVD-CDA-PVV. Ik heb zelf het sterke voornemen om GL te stemmen, maar ben de laatste dagen een heel klein beetje aan het twijfelen om misschien toch D66 te stemmen. Reden is dat dat kan helpen om VVD+CDA+D66 een meerderheid te geven en die combi heb ik wel veel liever dan een bruinhemdenkabinet. Maar eigenlijk is strategisch stemmen tegen mijn principes, dus het zal wsl gewoon GL worden.

#659 01-06-2010 13:24:52

goos10
trader
Registered: 17-05-2007

plagvreugd wrote:

Hoi daar!

Voelen jullie je ook zo radeloos verloren, zonder PAM?

Absolutely!

plagvreugd wrote:

Op coalitieniveau maak ik de volgende inschatting:
op partijniveau de volgende kansen op regeringsdeelname:
CDA    85
PvdA    30
VVD    85
PVV    25
D66    68
GL    18
CU    11

Daar ben ik het niet eens: ik ben realistisch en zie dat Wilders salonfähig genoeg geworden is om in een gedoogrol toegelaten te worden. Maar dat GL minder kans heeft zie ik niet, ik denk minstens evenveel als de PVV (gezien de voorkeuren van Job en Balkje). Ook Rou schat ik hoger in dan 11, mark my words, het kan net zo gemakkelijk CU, D66, CDA, VVD worden, ook centrumrechts en alleen daarom al aannemelijk. Bovendien geen nipte meerderheid, maar een ruime.

plagvreugd wrote:

Dan ook nog eens een voorspelling van de verkiezingsuitslag:
PvdA: 28
SP: 9
VVD: 36
PVV: 21
GL: 9
CU: 6
TON: 0

Nou, globaal zal het wel die kant op gaan, ja, mits er niks verrassends meer gebeurt. Mijn eigen prognose is een slagje anders:
PvdA: 29
SP: 10
VVD: 35
PVV: 17
GL: 10
CU: 7
TON: 1

#660 02-06-2010 01:47:43

plagvreugd
trader

Goos,

Ben het met je eens dat het ook best eens VVD-CDA-D66-CU kan worden. Hebben VVD en CDA elk een speelkameraadje in een liberaal christelijk kabinet.

Denk dat vandaag de kansen voor VVD-CDA-PVV toch weer wat gedaald zijn, gezien de uitlatingen van Balkie. Maar aan de andere kant, je weet nooit wat er gebeurt als die van het toneel verdwenen is. Hangt denk erg van diens opvolger af of CDA na de verkiezingen kiest voor links of voor rechts (als verhagen de baas wordt zie ik CDA niet snel met PvdA in zee gaan bijv). Maar goed, je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre CDA iets te kiezen heeft als ze zowat 20 zetels verliezen.

Wat betreft de kansen voor GL ben ik idd minder optimistisch dan jij.
- Een kabinet VVD-CDA-D66-GL lijkt me toch echt een utopie.Ik vroeg gister aan Femke Halsema op twitter: "Lijkt mij onvoorstelbaar dat GL met 3 rechtse partijen in een coalitie zou gaan. Toch?". Haar antwoord: "Dat is redelijk onvoorstelbaar.". Dus dat valt mi af (en stelt mij gerust).
- Paars+ zou ik graag willen, maar zie ik niet echt gebeuren gezien de afstand tussen VVD en PvdA. Een sterk winnende VVD zal niet zo snel bereid zijn veel water bij de wijn te doen.
- PvdA+CDA+GL (+1 of 2 extra partijen) acht ik ook onwaarschijnlijk. Denk dat PvdA en CDA na de verkiezingen wel redelijk door 1 deur kunnen, maar omdat CDA veel zal verliezen en ook de PvdA wsl wat zetels kwijtraakt, krijgt zo'n coalitie al meteen een slecht imago: coalition of the losers. En 2het volg2 zal zich afvragen waarom verkiezingen nodig waren als PvdA en CDA daarna weer bij elkaar op schoot kruipen. En m'n belangrijkste argument is dat het in de huidige peilingen erg moeilijk is een meerderheid te vinden voor een dergelijk kabinet. In de laatste peilingen heeft ook PvdA+CDA+D66+GL geen meerderheid, dus dan zou er nog een vijfde wiel aan de wagen nodig zijn (SP of CU). Dat maakt t niet waarschijnlijk imo.

Het komt er toch wel op neer dat het nog alle kanten op kan: het zal van de exacte zetelverdeling afhangen welke coalities er meteen afvallen en welke daadwerkelijk mogelijk zijn. Er is dus nog niet heel veel over te zeggen. Desondanks praat ik graag de tijd vol tot volgende week woensdag :P

Heb trouwens Femke Halsema zaterdag bij het roze debat gezien, deed ze geweldig.

Board footer