Binnenhof Stock Exchange
You are not logged in.
Beste Spelers van de Binnenhof Stock Exchange,
Onder andere in reactie op het schrijven van uw vertegenwoordiger Dylan, het volgende:
Ik ben het met jullie eens. Het laatste jaar heeft het wat geschort aan beursmanagement. Ik had de tijd niet om er serieus genoeg naar te kijken. Probleem is echter dat de software achter de BSX (inclusief het managementgedeelte) vrij sterk is verouderd. Dat merken jullie aan allerlei bugjes en langzaamheid.
Naast verouderd (de BSX is in mei vier jaar oud) is de BSX ook niet echt future-proof. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om meer dan één dividend-markt te maken (zoals de Politieke Barometer), aandelen moeten 'handmatig' worden geïntroduceerd en beëindigd, en nog veel meer. Komt bij dat het op dit moment helemaal niet goed mogelijk is om anderen rechten te geven voor bepaalde functies, zoals het beëindigen van aandelen -- ook al zou ik Dylan graag wat verantwoordelijkheden geven.
Zoals gezegd, de BSX is straks vier jaar oud. Dit alles zorgt ervoor dat het zinloos is de huidige versie van de BSX door te ontwikkelen en te fixen. Dat heb ik vorig jaar ook gemerkt, toen ik dapper bezig was de beurs te upgraden naar 2.0 - dat strandde in gemuts met de oude software en functies.
De enige realistische optie voor de komende jaren is een compleet nieuwe versie van de beurs. De komende tijd zal ik inventariseren wat hiervoor nodig is, en de nodige tijd en middelen verzamelen. Ik kan echter geen garanties geven over wanneer er een nieuwe versie zou kunnen komen.
Ik zal proberen binnenkort een longlist te posten met de grote veranderingen die in versie 3.0 zou moeten zitten, zodat daar op gereageerd kan worden.
Geweldig!
Tijmen wellicht kunnen mensen wat code schrijven van jou overnemen? (slechts een suggestie want ik zelf heb geen programmeer ervaring)
Ok, helder.
Spel is prima.
De pb is en blijft een machtige uitvinding (al krijg ik persoonlijk altijd jeuk van de peiling zelf, maar goed)
De 100/0 aandelen zijn prima, zolang er maar een aantal leuke, goed geformuleerde, met duidelijke sluitingsdatum zijn. En zolang ieder maar vrij is om zij/haar positie voor/tegen tegen (geen of) dezelfde beperkingen in te nemen, zodat markt goed zijn werk kan doen en de prijs kan vormen.
Kortom zolang de server het maar trekt en alles het gewoon doet en iemand de aandelen bijhoud, behoeft er weinig verandering.
(uiteraard blijft een pb-achtige idee voor de eredivisievoetbal een gat in de markt (uiteraard op een andere site))
Last edited by Meester (02-03-2010 22:34:54)
Tijmen,
Dank voor je reactie. En natuurlijk voor je goede werk de afgelopen vier jaar.
Bij deze alvast een observatie/mening van mijn kant om te wegen bij de ontwikkeling van een evt nieuw systeem:
Ik vind BSX as is eigenlijk 'te makkelijk'. Idealiter zou de BSX een zero-sum-game* moeten zijn. De nu gehanteerde algoritmes betekenen weliswaar dat de koers significant stijgt of daalt bij respectievelijk koop en verkoop van aandelen, maar dit neemt niet weg dat er doorlopend vette winsten worden behaald op 'kosten' van BSX. Het zijn natuurlijk slechts pepernoten, maar dit zou wel betekenen dat ook een paar procent winst op een aandeel of je hele portefeuille absoluut is en niet ook nog moet worden afgezet tegen een paar slimmere spelers die in dezelfde tijd meer dan 100% 'winst' hebben gemaakt.
Bij gebrek aan kennis van dit soort algoritmen en systemen zeg ik er onmiddelijk bij dat ik geen pasklare oplossingen heb. Het drama van de Volkskrant PAM van 2006 die volledig vastliep op gereserveerd kapitaal tbv short gaan staat mij nog goed voor de geest. Ik ben dan ook (off topic) erg benieuwd of de Vk zoiets dit jaar weer in de lucht krijgt (of WIL krijgen).
* (voor wie het niet weet:) 'Zero sum' wil zeggen dat de totale winst/verlies-rekening van alle spelers samen altijd nul is, of groffer gezegd: alle winst die je maakt is linksom of rechtsom het verlies van andere beleggers en vice-versa. Voor zulke spelletjes maar dan met echt geld uiteraard essentieel.